close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך מגנים על רעיון באמצעות הסכם סודיות?

מערכת שורשכה כסליו, תשפ23/12/2019

הסכם סודיות רעיון נחוץ לכם כדי להגן על הרעיון שלכם מפני שותפים פוטנציאלים... חברות וספקי שירות

תגיות:
צילום: shutterstock
אחד הכלים הבסיסיים והחשובים ביותר בעולם היזמות והעסקים כיום, כלי אשר מני מיליוני אנשים לנסות ולפתח ולשנות את העולם בדרכים שונות ונועזות, הוא רעיון. מה שמתחיל כרעיון בסיסי ומופשט יחסית במוחו של אדם זה או אחר עשוי להפוך להמצאה הבאה שתשנה את העולם, לפיתוח של כלים או מוצרים שונים אשר יתפתחו לכדי מיזמים עסקיים או לפחות לניסיון להשיג מטרות אלו, עם או בלי הצלחה. על מנת להצליח באמת לפתח רעיון שעולה במוחנו, להתקדם איתו ולשתף פעולה עם אחרים על מנת לעשות את (כמעט ולא קיימים רעיונות שניתן להוציא אל הפועל בקנה מידה מסחרי ללא שיתוך פעולה עם אנשים אחרים), יש
צילום: shutterstock
להתחיל בהגנה על רעיון זה מפני גניבה. הסכם סודיות הוא הצעד הראשון המומלץ עבור הגנה זו.

סיווג כשלב מקדים לחתימה על הסכם סודיות רעיון
לפני שנוכל לחתום על הסכם סודיות עם אנשים עימם אנו מתייעצים בנוגע לרעיון שלנו, עם שותפים או משקיעים עתידיים פוטנציאליים או כל גורם אחר עימו אנו מעוניינים לשתף פעולה, עלינו להתחיל בסיווג הרעיון. פעמים רבות רעיונות חדשים מתחילים ממחשבות לא לגמרי מגובשות, כאלו אשר כבר מכילות את הגרעין לרעיון העתידי ויישומו בפועל אך אינן לחלוטין מסודרות, מגובשות או קוהרנטיות. כמובן שהשלב הראשון בפעולתנו צריך להיות גיבוש של רעיון מסודר וקוהרנטי, לא רק על מנת שנוכל להציגו בפני אנשים אחרים ולהתקדם בפיתוחו אלא גם על מנת לעשות לעצמנו סדר בראש, כך שלא נבזבז זמן יקר במחשבות וניסיונות התקדמות סביב רעיון אשר עדיין אפילו אינו מגובש בראשנו.
לאחר שגיבשנו רעיון מוגדר (פחות או יותר...), יש לסווג אותו – האם מדובר בפטנט עתידי? אולי ברעיון עליו ננסה להגן בזכויות יוצרים? ואולי בכלל מדובר בסימן מסחר (Trade Mark)? ההבדל בין האפשרויות הללו אינו סמנטי והופך משמעותי ביותר כאשר מגיעים לשלבים של ניסוח בכתב והגנה חוקית ממשית על הרעיון. הקטגוריה המתאימה ביותר עבור הרעיון שלכם נקבעת על פי אופי הרעיון, הדרך בה אתם מעוניינים או יכולים להוציא אותו אל הפועל, ההגדרות החוקיות במדינה בה תנסו לעשות זאת ועוד.

לאחר שגיבשנו את הרעיון וסיווגנו אותו מבחינה חוקית, ניתן לגשת לשלב של חתימת הסכם סודיות רעיון עם הגורמים עימם אנו מעוניינים לחלוק את הרעיון על מנת לשתף פעולה ולהתקדם ביישומו.

לעבוד עם אנשי המקצוע הנכונים בניסוח וחתימת הסכם סודיות רעיון
כאשר אנחנו מגיעים לשלב בו אנו מעוניינים לגבש הסכם סודיות רעיון עליו נוכל להחתים אנשים וגורמים שונים עימם נשאף לשתף פעולה, ולכן נחלוק עימם את הרעיון, אחד הדברים המרכזיים שכדאי להפנים הוא החשיבות העצומה של עבודה עם אנשי מקצוע מתאימים. אלו לרוב יהיו עורכי דין המתמחים בזכויות יוצרים או בתחומים קרובים, כמו גם מומחים לרישום פטנטים וכד'. את הסכם הסודיות עצמו ננסח בעבודה משותפת עם עורך דין מטעמנו, וזאת על מנת להבטיח כי האינטרסים שלנו נשמרים על ידי הסכם זה.
וכאן חשוב להבין נקודה מסוימת בנוגע להסכם סודיות רעיון – אין צורה אחת גנרית וסטנדרטית של הסכם סודיות. תכולת ההסכם חייבת להיות מותאמת לפרטי המקרה הספציפי שלכם – הסעיפים השונים אשר יופיעו בהסכם הסודיות והאופן בו ינוסחו חייבים להתחשב בסוג הרעיון שלכם, בסיווג שלו, באופן בו אתם מנסים להתנהל ולעבוד על מנת להוציא אותו אל הפועל, בסוגי השותפים עימם תיצרו שיתופי פעולה לצורך זה וכו'. רק עורך דין טוב מטעמכם יוכל להבטיח כי הסכם הסודיות אכן ינוסח בצורה מתאימה ויגן בפועל על האינטרסים שלכם כבעליו המקוריים של הרעיון.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה